Press "Enter" to skip to content

Mindfulness øvelser for børn

Mere ro, bedre humør og evnen til at koncentrere sig i skolen i længere tid. Det er blot nogle af de positive effekter, som mindfulness øvelser kan have på børn. Lyder det som noget, dit barn kunne have brug for? Mindfulness øvelser kan være et vigtigt redskab, der kan hjælpe dit barn til at stå stærkere i mødet med livets op- og nedture.

Der er mange ting, der i dag kan skabe stress og uro i et barnesind. Om det så er overgangen fra børnehave til skole, drillerier i klassen eller lange skoledage. Mindfulness øvelser kan hjælpe dit barn til at gennemgå udfordrende oplevelser. Men også i hverdagen har mindfulness øvelser en stor betydning for børn. Med simple teknikker kan de hjælpe med at forbedre indlæringsevnen, hukommelsen og opmærksomheden hos dit barn, og uanset hvilken type mindfulness øvelser du vælger, vil de være med til at skabe mere ro og nærvær i en travl hverdag.

Hvordan laver man mindfulness øvelser med sit barn?

Mindfulness øvelser kan være en dejlig oplevelse at dele med sit barn. Ved hjælp af et par simple teknikker kan du være den, der hjælper dit barn til at skabe mere ro og fokus, og sandsynligvis vil du også selv mærke øvelsernes positive effekt.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal starte, kan det være en god ide at finde eller købe guidede meditationer på nettet, som roligt introducerer til mindfulness. Gennem guidede meditationer og afslappende musik og lyd kan du og dit barn lære mindfulness universet at kende.

børn der undervises i mindfulness

Mindfulness øvelser kan være meget andet end guidede meditationer. At være ’mindful’ er en hel tilgang til livet, og du kan vælge at implementere dele af den mindful tilgang i dit barns hverdag, der hvor du synes, det giver mening. Det kan du for eksempel gøre ved at lære dit barn at spise på en mindful måde. Det gør man ved at sætte ekstra fokus på at dufte til og smage på maden imens, man spiser. Man sørger for, at der ikke er noget, der forstyrrer måltidet, som for eksempel fjernsyn eller radio. På den måde kan du lære dit barn at koncentrere sig om måltidet, og skabe ro og nærvær i en dagligdags situation, som aftensmad er.

De fleste ting kan gøres på en mindful måde, det handler bare om at være nærværende i det man laver, og det kan især børn være rigtig gode til, hvis bare de får nogle konkrete øvelser, som hjælper dem på vej.  

Mindfulness øvelser for børn kan for eksempel indeholde:

  • Åndedrætsøvelser: ved at have fokus på sit åndedræt, kommer man ned i kroppen og væk fra hovedet, og de tanker og bekymringer, som stresser.
  • Afspændingsøvelser: ved at afspænde kroppens muskler kan man slå hovedet fra og finde ro.
  • Kropsscanningsøvelser: ved at gennemgå kroppens dele én for én med sit barn, kan man lære barnet at slappe af i alle dele af kroppen.
  • Bevidsthedsøvelse: ved at øve sig i at gøre hverdagsting med øget bevidsthed, kan man skabe mere nærvær i hverdagen med barnet.