Press "Enter" to skip to content

Flere og flere nyder godt af goder som firmagaver – Er det grundet muntre chefer?


Flere og flere danskere vil i disse år kunne svare ja til, at de nyder goder på deres arbejdsplads såsom en årlig firmagave, hvis ikke flere, for eksempel i anledning af jul. Generelt er rettighederne og meget andet altså kun blevet bedre på de danske arbejdspladser, og det er ingenlunde fagforeningerne, vi kan takke for det hele. Tværtimod bør man i stedet rette en tak mod nogle af de mange forskere, der forsker i arbejdspladser og forholdet mellem ledelse og arbejdskraft.

Hvorfor?

Man vil nemlig ganske hurtigt opleve, at de fladere hierarkier, samt mængden af firmafester og firmagaver ikke nødvendigvis skyldes, at cheferne i de danske firmaer med et er blevet langt mere muntre. Det skal naturligvis ikke kunne siges, hvorvidt den slags opførsel nogle gange kan tilskrives en oprigtig lyst til at være rar. Ofte skyldes det dog i langt højere grad de mange forskningsresultaterne, der viser alle de positive aspekter af at binde en medarbejder til deres arbejdsplads gennem et bedre fællesskab med kollegaerne fra firmafester og et bedre forhold til firmaets liste, fordi der bogstaveligt talt ligger en gave fra dem under juletræet.

Derudover kan det naturligvis heller ikke forklejnes, når det kommer til den beskrevne tendens, hvor nemt det er blevet at give en firmagave. I dag findes der nemlig masser af online tilgængelige virksomheder, der blandt andet sælge lige netop det. Tag bare et kig på et foretagende såsom Shop Højgaard. Disse har sammensat et sortiment af produkter i præcis den rigtige prisklasse, til at de kan kaldes firmagaver. Ydermere er mange af deres produkter så almene, at enhver vil kunne sætte pris på det som en firmagave. Sidst men ikke mindst gør de også en del i såkaldte reklamegaver, hvilket deres produkter naturligvis også bærer præg af.

firmagave i guldindpakning

Reklamegaver med mere

En reklamegave er nemlig bare en firmagave men med firmaets logo eller lignende printet på produktets overflade. Det kunne være alt lige fra en jakke til en taske, men formålet er under alle omstændigheder at styrke forholdet mellem medarbejder og firma. Ikke nok med, at du skal sige farvel til en venlig arbejdsplads med gode venner som kolleger, hvis du vælger at sige op. Nu skal du også smide din vinterjakke ud, fordi firmaets navn står på ryggen af den. Reklamegavers funktion behøver dog ikke nødvendigvis at være så udspekuleret. I mange sammenhænge handler reklamegaver nemlig bare om at få en smule ekstra reklame. Hvis du kan få dine medarbejdere til at arbejde som gratis reklamesøjler, der ovenikøbet kan tale godt for firmaet, hvis de bliver spurgt, hvorfor så ikke gøre det.

Selvom det naturligvis ikke kan modbevises i enkelte tilfælde, er der altså intet, der tyder på, at stigningen i for eksempel firmagaver og mange andre goder skyldes hverken fagforeninger eller en pludselig munter indskydelse fra de danske virksomhedschefer. I stedet handler det om noget så koldhjertet og analytisk som bedre medarbejder moral. Hvis det betyder en ekstra julegave i år, kan det vel ikke være så slemt?